poniedziałek, 18 marca 2013

ABC ekologicznych rozwiązań I


   
Ekologia jest trendy!

     Niestety dużym kosztem, pod presją czasu, ale ku lepszemu! Te zmiany już widać. Prezydent elekt Barack Obama deklaruje miliardowe fundusze na zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. 70% in westycji w produkcję energii elektrycznej w Ameryce Południowej i 40% w Azji to inwestycje w sektor energii odnawialnej.    
      Bogate kraje Europy przeznaczają specjalne fundusze na wspieranie budownictwa ekologicznego – już wiadomo, że wcześniej czy później te nakłady zwracają się. Unia Europejska dofinansowuje projekty ekologiczne w wielu krajach.
    W Niemczech banki chętniej udzielają kredytów klientom kupującym domy ekologiczne (rozumiane najczęściej jako energooszczędne czy nawet pasywne). 
     Badania wykazały, że domami ekologicznymi interesuje się najbardziej rozwojowa część społeczeństwa – młode rodziny troszczące się o swoje kariery, ale też zdrowie i ochronę przyrody.
    Ta grupa tworzy w Niemczech 30% rynku!W 2006 roku rząd Wielkiej Brytanii opracował certyfikat ekologiczny dla domów przyjaznych środowisku. Najwyżej, sześcioma punktami, oceniany jest dom klasyfikowany jako zero-carbon, czyli o zerowej emisji dwutlenku węgla, pozyskujący energię tylko ze źródeł odnawialnych. 
     Realizowane są plany tworzenia ekologicznych miast! Co przyciąga Brytyjczyków do ekologii? Ulgi podatkowe, które otrzymują właściciele domu z certyfikatem. A cel, jaki stawia sobie rząd, to przekonać obywateli, że w ekologię warto inwestować.
       Ekologia stała się trendy. W Stanach Zjednoczonych już 200 tys. ludzi mieszka poza siecią. Domy off-grid są autonomiczne – niepodłączone do linii przesyłowej, wodociągów czy nitki gazu; całkowicie samodzielne, produkujące energię ze źródeł odnawialnych. 
      Zjawisko off-grid napędza z jednej strony moda na przyrodę, oszczędzanie pieniędzy, z drugiej – lęk przed kryzysem energetycznym. 
       Ekologia jest też biznesem. Wielcy producenci prześcigają się w inwestycjach proekologicznych. Etykieta oszczędzania środowiska przyciąga klientów. Liczy się prestiż – coraz trudnej odnieść sukces komercyjny bez manifestowania dbałości o przyrodę.
       Przykład?
       Firma Bayer, która buduje supernowoczesny energooszczędny dom modelowy.
       Gdzie?
       W Indiach. Daleko, ale chwali się nim także w Polsce. Dr Achim Ilzhöfer nadzorujący program klimatyczny firmy tłumaczy na konferencji: – Koszty budynków energooszczędnych są wyższe, tu nie ma żadnego zysku na etapie budowy.
       Ale to jest przyszłość – technologie będą się stawały coraz tańsze, ceny energii rosły – w efekcie budownictwo ekologiczne szybko stanie się opłacalne i popularne.

cdn

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz